Wat kan ik verwachten tijdens de installatie?
Onze monteurs plaatsen maximaal vijf zonnepanelen op uw dak. Er gaan in totaal drie kabels gaan vanuit de zonnepanelen, door uw dak, naar de omvormer. Deze omvormer zorgt ervoor dat u de opgewekte energie kunt gebruiken.
Daarna wordt er een kabel vanuit de omvormer naar uw meterkast gelegd. Zo maakt u gebruik van de door uw zelf opgewekte stroom.
Moet ik thuis zijn voor de installatie?
Ja, want onze monteurs moeten op zolder, in de meterkast en andere ruimtes waar de kabel langsloopt zijn.
Vooraf bespreken we samen met u hoe we dit aanpakken. Denk hierbij aan de plaatsing van de omvormer (De omvormer is 31cm breed x 37cm hoog x 16cm diep) en het leggen van de kabels.
Werkzaamheden zorgen altijd voor enige overlast. Wij doen ons best dit tot een minimum te beperken. In totaal zijn wij maximaal één dag bezig in uw woning.
DE INSTALLATIE – TECHNISCHE SPECIFICATIES
Wilt u hier alles over weten? Dat kan. Op de technische informatie pagina is alle informatie terug te vinden. Klik op deze link om er heen te gaan https://www.komhetdakop.nl/zonnepanelen/technischeinformatie/.
Foto’s:
Ton en Mia, bewoners van de Barietdijk
Ton en Mia hadden een paar jaar geleden al aan Alwel, destijds nog Aramis Alleewonen, gevraagd of er ook zonnepanelen kwamen. Toen was het antwoord nog “nee”. Ton en Mia waren dan ook erg blij dat ze nu wel mee konden doen aan dit project!
De reden dat Ton en Mia mee wilde doen kwam voort uit het feit dat ze hoorden dat het steeds rendabeler werd om zonnepanelen te laten plaatsen en dat ze graag iets voor het milieu wilde doen. “Voor het geld waar we nu voor mee kunnen doen kan je zelf geen panelen leggen en het is ook een huurhuis, dus het wordt nooit van jezelf. We waren dol enthousiast toen we gevraagd werden of we mee wilden doen.” aldus Ton.
Over de communicatie met Led Up zijn Ton en Mia erg te spreken. Tijdens het keukentafel gesprek wist Floris van Led Up ze meteen perfect uit te leggen wat er zou gaan gebeuren en welke opbrengsten ze konden verwachten. “Hij wist het zo goed uit te leggen.” zegt Ton. “De communicatie was gedurende het hele traject goed, ook na de plaatsing als er vragen waren werden we heel goed te woord gestaan.”
“We gebruiken de app iedere dag om te kijken wat onze panelen doen. Ze hebben al 200kWh opgebracht. Mooi om te zien.” zegt Ton. Het grootste voordeel vinden Ton en Mia de besparing die de panelen opleveren. Ze wachten met smart af wat het uiteindelijk voor hun energierekening betekent.
Ook het plaatsen van de panelen werd op een zeer prettige manier gedaan. De monteurs hebben heel netjes gewerkt en ook netjes opgeruimd. Ze vroegen ook netjes of ze een mondkapje op moesten doen, maar vertelt Ton: “Dat vind ik als ze buiten werken niet nodig. Dan zetten wij ons masker op en laten de monteurs liever vrijer hun werk doen. Het regende die dag ook en dus hebben we ze goed verzorgt. We hebben zelf eerder gegeten zodat de monteurs binnen konden eten in plaats van in hun auto zoals ze zelf wilde doen. Eén van de monteurs had een blik erwtensoep bij, maar dat was wat weinig voor hun allemaal. Ik heb zelf nog een extra blik erwtensoep opengemaakt voor ze, want het is lekker om wat warms te eten op dat soort dagen.”
Verbeterpunten voor het traject hebben Ton en Mia niet. Als tip voor andere geïnteresseerden willen ze alleen maar meegeven: “Altijd doen!”
Dürdane, bewoner van de Dr. Nolenslaan
Dürdane koos ervoor om mee te doen voor zowel de eigen besparing als het milieu. “Als je met besparen toch het milieu nog kan ontzien is dat toch prachtig.”
Ze was erg tevreden over het hele traject. De communicatie met Led Up verliep goed en het keukentafel gesprek zorgde voor veel duidelijkheid over het project. Wat konden we verwachten, dat was voor ons belangrijk om te weten en dat kwamen we allemaal te weten.
Het plaatsen van de zonnepanelen verliep goed en de kabels binnen zijn prima aangelegd en afgewerkt. Ze zag er tegen op hoe die kabel door het huis zou gaan lopen, maar dat is echt alles meegevallen.
De communicatie met de monteurs verliep goed. Alles was duidelijk wat ze steeds gingen doen en alles verliep goed. Ze werken erg netjes en natuurlijk heb je wat stof en gruis, maar ze doen hun best om het zo netjes mogelijk achter te laten.
Het grootste voordeel vindt Dürdane dat ze nu zelf energie maakt. Daarmee bezuinigt ze op haar energierekening en spaart ze het milieu ook. Ze is heel benieuwd naar de energierekening komend jaar. Dan kan ze goed zien hoeveel de zonnepanelen opgeleverd hebben. De app heeft ze nog niet gebruikt, maar ze wil wel de tijd nemen om zich daarin te verdiepen.
Nadelen kan Dürdane niet noemen, ze vond alles goed gegaan en ze raadt iedereen die ze spreekt aan om ook mee te doen met dit project. Ze vertelt dat er veel mensen geïnteresseerd zijn om mee te doen.
Jos, bewoner van de Beryldijk
Jos koos voor zonnepalen van het project “Kom het dak op!” omdat hij het een goedkope manier vond om een bijdrage te leveren aan het milieu. Hij vertelt dat hij zijn afwegingen graag maakt op basis van de kosten ten opzichte van de opbrengsten. Het aanbod van de HAR (Huurders Adviesraad Roosendaal) vond hij dermate interessant dat hij het niet kon laten lopen.
Het plaatsen van de zonnepanelen verliep op zich goed. Het enige wat een beetje tegen viel was dat de kabel uiteindelijk toch niet door de kast kon, maar via de badkamer moest lopen. Hierdoor moest Jos eerst ruimte maken in de badkamer terwijl hij zijn kast al leeg had. De ruimte wilde hij wel zo leeg mogelijk maken voor de monteurs zodat er genoeg werkruimte zou zijn. Dus dat vond hij jammer, maar verder liep alles op rolletjes: “De jongens hadden goede spullen bij zich!”
Hij vond de communicatie met Led Up prettig. Het gesprek met Floris liep goed. De communicatie met de monteurs vond hij ook erg prettig. Door zijn eigen verleden als elektromonteur wist hij dat ze een kop koffie wel op prijs zouden stellen, dus daar zorgde hij ook voor. De monteurs communiceerden heel goed wat ze wanneer gingen doen, de panelen, de aansluitingen enzovoorts.
Het grootste voordeel “Kom het dak op!” vindt Jos dat hij op een vrij goedkope manier kan bijdragen aan de milieuproblematiek. Hij zegt “ik vind dat als je zo’n aanbod krijgt dat je dat bijna niet kan laten lopen.”
Tijdens de installatie ondervond Jos verder geen nadelen: “De monteurs hebben alles zo netjes mogelijk achter gelaten en natuurlijk poets je daarna zelf toch nog even overal grondig het stof en gruis weg, dat doe je toch altijd zoals je het zelf het liefst ziet.”
Als tips voor toekomstige deelnemers geeft hij mee: “Probeer duidelijk te krijgen waar de monteurs moeten zijn en zorg dat er voldoende ruimte is om te werken. Zorg dat ze overal bij kunnen en wees altijd aardig voor monteurs.”
Jan, bewoner van de Beryldijk
Jan koos voor het zonnepaneelproject van Kom het dak op, omdat hij er graag financieel op vooruit wilde gaan. Hij en zijn vrouw zijn gepensioneerd en wilde graag wat over houden om leuke dingen van te doen. Daarvoor zocht hij naar besparingen en die vond hij bij project “Kom het dak op”.
De communicatie vond Jan prettig verlopen. Via de HuurdersAdviesRaad Roosendaal werd hij benaderd om mee te doen en toen hij “ja” zei kreeg hij een goede uitleg van Led Up. Dat vond hij ruim voldoende.
Met de monteurs vond hij het gezellig. Door het slechte weer heeft hij ze aangeboden om binnen te eten en koffie te drinken. De communicatie over de werkzaamheden verliep goed.
Het grootste voordeel van het project vindt Jan het financiële voordeel. Hij vertelt dat ze altijd zuinig proberen te doen voor zover dat kan als je nog comfortabel wil leven. Nu zit hij wat ruimer in de mogelijkheden. Jan vertelt: “Gisteren zat ik achter de laptop en toen kwam het overzicht van de energie van vorige maand binnen, dan zie je meteen wat je terug gaat krijgen!”
Nadelen heeft Jan niet ervaren. Hij vond het traject goed gecommuniceerd en de installatie prettig verlopen.
Hoe ziet het er op uw dak uit?
De maximaal vijf zonnepanelen worden op het dak geplaatst. De plaats zorgt voor de hoogst mogelijk opbrengst. De opbrengst is hoeveel stroom de panelen leveren. De voorkeur is dat er een vlak van vijf (voorheen zes) zonnepanelen wordt geplaatst. Dit kan verticaal van boven naar beneden. Of horizontaal van links naar rechts. De panelen heten Full Black zonnepanelen. Omdat ze geen zilveren rand hebben.
Horizontale montage van zonnepanelen wordt ook Lanscape montage genoemd. De verticale montage wordt Portrait genoemd.
In sommige gevallen is er een dakraam of pijpje op het dak aanwezig. Als dat zo is maken we voor u een zo mooi mogelijk ontwerp. Dan houden we rekening met eventuele schaduw.
Hier zijn de zonnepanelen verticaal geplaatst. Dit noemen we Portrait. Dan liggen de korte vlakken richting de bovenkant van uw dak. De installatie is in dit geval dus hoger.
Hier liggen de zonnepanelen horizontaal. Dit wordt ook Landscape montage genoemd. Dan liggen de lange vlakken richting de zijkant van uw dak. De installatie is in dit geval dus breder.
Als er een dakraam aanwezig is. Leggen we de panelen zo netjes mogelijk om het dakraam heen. Zo passen er toch 6 zonnepanelen op het dak!
Hoe ziet de installatie er van binnen uit
De zonnepanelen worden met drie kabels op de omvormer aangesloten. Deze omvormer plaatsen we op zolder. Daar worden de kabels op aangesloten. Deze omvormer zorgt ervoor dat de zonne-energie omgezet word naar stroom die we kunnen gebruiken. De omvormer moet aangesloten worden op uw meterkast. Soms kunnen we gebruik maken van iets wat een PV-verdeler heet. Deze PV-verdeler zorgt ervoor dat er geen nieuwe kabel vanuit de meterkast naar zolder gelegd moet worden. Als een PV-verdeler niet mogelijk is. Dan moeten we een nieuwe kabel vanuit de meterkast naar de zolder leggen.
Op deze foto ziet u de omvormer die geplaatst is op de zolder. Op deze omvormer worden de kabels van de zonnepanelen aangesloten. Ook ziet u de communicatiestick. Waarmee u kunt zien hoe goed uw zonnepanelen stroom opwekken. Plus u ziet de kabel naar de meterkast.
Op deze foto is de omvormer te zien met een PV-verdeler. Deze PV-verdeler mag in sommige gevallen gebruikt worden. Dat kan soms op de groep van de wasmachine. De wasmachine staat veelal in de badkamer. Dit betekent dat er vanuit de badkamer een nieuwe kabel komt te lopen naar de zolder. We plaatsen de PV verdeler en omvormer op een plaats waar de aansluiting het best te maken is. Ook kiezen we de plaats die voor u zo min mogelijk overlast bezorgt. Op deze foto ziet u vanuit het dak een grijze pijp lopen. In deze grijze pijp zitten de kabels vanuit de zonnepanelen. Het blauwe kastje op deze foto is de omvormer. Onder de omvormer ziet u een wit kastje. Dit is de PV-verdeler.
Het kan ook voorkomen dat er een nieuwe kabel gelegd moet worden. Vanuit de meterkast naar de omvormer. We proberen deze kabel langs andere leidingen te laten lopen. Zodat hij zo onopvallend mogelijk is.
Op de dag van de installatie
Led Up heeft met u een datum afgesproken voor de installatie. Op deze dag komen de Led Up monteurs naar uw woning. De monteurs hebben een verklaring omtrent gedrag en hebben bedrijfskleding aan. De hoofdmonteur zal samen met u de installatie bespreken.
De monteurs moeten buiten en binnen uw woning komen. Er wordt gebruik gemaakt van een steiger. Hier kunt u last van hebben bij het in en uitgaan van uw woning. Daarnaast plaatsen de monteurs valbeveiliging. Dit zorgt ervoor dat ze veilig op uw dak kunnen werken.
De monteurs moeten ook in uw meterkast iets aanpassen. Het kan zijn dat u even geen stroom heeft.
Er zullen ook gaten geboord worden. Op verschillende plaatsen. Ondanks dat de monteurs een stofzuiger bij zich hebben. Zal u daar altijd wat last van hebben. U kunt de monteurs helpen. Door ervoor te zorgen dat de ruimtes waar de monteurs moeten zijn leeg zijn. Dan zijn de monteurs sneller klaar en heeft u minder last van stof.
De omvormer komt op zolder. De zolder moet dus goed bereikbaar zijn voor uw monteur. Vaak bewaren bewoners kwetsbare en dierbare spullen op zolder. Zorgt u er voor dat deze niet in de weg staan. Dan weten we zeker dat er geen schade ontstaat. U kunt dan zo snel mogelijk gaan genieten van uw nieuwe zonnepanelen!